29 juli 2016

Vallen voorkomen

De meest voorkomende oorzaak van letsel door een ongeval bij ouderen is vallen. Zelfs elke 6 minuten komt er een 55-plusser in het ziekenhuis terecht door een val. Een ongeval zit in een klein hoekje maar is vaak eenvoudig te voorkomen. Lees onze tips.

Een goede conditie helpt vallen voorkomenVallen voorkomen met een traplift

Beweging is heel belangrijk. Het houdt u fit. Uw spieren blijven sterk en sterke spieren zijn belangrijk om langer zelfstandig thuis te blijven wonen. Met soepele spieren verkleint u de kans op valpartijen en u blijft makkelijker staan als u struikelt. Een half uur beweging per dag is al voldoende om u fit te houden en de spieren sterk te houden. Bewegen is niet hetzelfde als sporten. Ook activiteiten in en rondom huis, zoals stofzuigen en tuinieren, houden u fit. En kunt u deze activiteiten niet meer, kijk dan eens of u kunt gaan zwemmen. Bij zwemmen bent u gewichtloos maar beweegt u wel uw spieren. Informeer bij het zwembad bij u in de buurt naar de speciale 50-Plus zwemuren.

Zorg voor een stevige basis

Uw stevige basis zijn uw voeten. Het is daarom ook heel belangrijk dat u schoenen draagt die goed passen. Te grote en te kleine schoenen zijn niet goed. Een centimeter ruimte bij uw grote teen is perfect. Wist u dat uw voeten groter worden naarmate u ouder wordt?

De zool van uw schoen moet stroef zijn en niet te stug. Ze moeten kunnen meebuigen. En draag als vrouw een niet te hoge hak. Als laatste een inkopper: let op losse veters!

Ziet u scherp?

Een misstap is zo gemaakt als u niet zo scherp meer ziet. Laat daarom als u ouder wordt elk jaar uw ogen controleren. Dit kan bij elke opticiën bij u in de buurt.

Een veilig huis

U woont al lange tijd in uw huis en de inrichting is vertrouwd. Als u ouder wordt is het verstandig om nog eens kritisch te kijken naar uw interieur. Is alles nog wel zo veilig? Een veilig huis is vaak eenvoudig en snel te creëren. Haal drempels of opstapjes weg, verwijder losse kleedjes en/ of tapijten. Werk snoeren weg en zorg voor de juiste verlichting. Met voldoende licht ziet u beter waar u loopt.

Een antislipvloer in de badkamer is verstandig en als u nog in bad doucht is het wellicht verstandig om te overwegen of uw bad er niet beter uit kan.

Zorg dat u niet met volle handen de trap op loopt of dat de trap vol ligt met spullen. Veel mensen leggen uit gewoonte alles op de trap. Als u een misstap maakt of over iets struikelt met u handen vol kunt u u niet eenvoudig vastgrijpen.

Handicare heeft een Langer Thuis Check ontwikkeld die u adviseert over wat nodig om uw huis veiliger te maken en langer thuis te blijven wonen. Inventariseer wat in uw situatie nodig is.

Energie over voor leuke activiteiten

Traplopen is een inspannende bezigheid, waarbij zowel uw evenwicht als uw conditie een rol spelen. Vaak is het een van de eerste activiteiten die niet meer zo soepel gaat. Het kost u veel energie. Energie die u beter kunt en wilt gebruiken voor andere activiteiten. Een wandeling of fietstocht bijvoorbeeld. Een traplift is dan een oplossing. Veilig naar boven en beneden zonder energieverlies. En op een goede dag neemt u gewoon de trap of gebruikt u uw traplift alleen voor de wasmand.

Handicare Trapliften

Handicare trapliften is fabrikant en leverancier van trapliften. Langer en gelukkig thuis wonen vinden wij heel belangrijk en wij zetten ons in om dit voor iedereen mogelijk te maken. Speciaal voor hen die willen weten wat er nodig is om dat mogelijk te maken hebben wij de Langer Thuis Check ontwikkeld. En in ons magazine Lekker & Lang Thuis leest u nog meer tips en de ervaringen van anderen. Vraag het gratis magazine aan. Wilt u meer informatie over onze trapliften? Bel dan 072 75 111 75 of vul ons contactformulier in.


Bestel nu uw traplift. Voor de kerst in huis!

 

21% BTW korting tot einde jaar bij aankoop van een nieuwe traplift.

Maak een afspraak met een adviseur en bestel vóór 15 december uw traplift. U traplift wordt nog dit jaar geplaatst en u profiteert dan maximaal! Lees meer over deze actie.

Maak vandaag nog een afspraak