20 april 2020

Gezonde ontbijt ideeën voor ouderen

Het ontbijt wordt ook wel de belangrijkste maaltijd van de dag genoemd. Na een nacht slapen is het verstandig om iets te eten wat voedzaam is. Hiermee geef je je metabolisme een boost en verhoog je je energieniveau. Het eten van een gezond ontbijt is vooral belangrijk voor oudere mensen. Naast dat u de beste prijs voor een traplift zou onderzoeken, zou het ook handig zijn om te weten welke ontbijtingrediënten de kwaliteit van uw dag zouden kunnen verbeteren. Wij geven u 5 ontbijtideeën om uit te proberen.

Havermoutpap met fruit

Porridge and fruit

Een gezonde klassieker om je dag te beginnen is havermoutpap. Vol met vezels, ongelooflijk vullend en extreem gemakkelijk te maken, dit ontbijt is geweldig voor oudere mensen.

Lisanne Hogervorst, diëtist, beveelt deze maaltijd aan, ze legt uit: “Ik zou het echt aanbevelen om pap te maken voor het ontbijt. Mijn oma is net 95 jaar geworden en ze is nog net zo actief als toen ze 75 was; ze werkt nog steeds in de tuin, gaat vaak een dagje uit en organiseert ook ieder jaar een familiebijeenkomst. Ik vroeg haar hoe het komt dat ze nog zo actief en gezond is. Ze zegt dat dit komt door het feit dat ze al haar hele leven iedere ochtend een bord pap eet.

“Mijn oma zweert bij het eten van een heel eenvoudige, natuurlijke mix van havermout met kokend water en dan wat suiker bovenop voor extra knapperigheid. Ikzelf heb de mijne graag met chocolade-eiwitpoeder en een paar bessen bovenop - ik ben veel actiever dan zij, dus ik heb een beetje extra nodig.”

Er zijn genoeg manieren om je bord pap wat spannender te maken. U kunt pindakaas toevoegen voor wat eiwitten of stukjes banaan voor wat extra koolhydraten. Als u de pap al voldoende vindt, is het toevoegen van wat kaneel of honing geweldig om de pap wat meer smaak te geven.

Lisanne vervolgt: “Ik denk dat het ontbijt dé belangrijkste maaltijd van de dag is. Als je het goed doet, zal het je de rest van de dag energie geven. Het mooie van pap is dat het zo gemakkelijk is - iedereen kan het maken! Havermout is een langzaam vrijkomende koolhydraat, waardoor het je lang een vol gevoel geeft. Ik ben super gevoelig voor snel vrijkomende koolhydraten omdat ze me behoorlijk zenuwachtig kunnen maken, vooral 's ochtends vroeg. Sinds ik elke ochtend pap eet, merk ik dat mijn spijsvertering verbeterd is. "

Smoothies

Berry smoothie

Een briljante manier om een ​​heleboel gezonde vitamines in een klein, gemakkelijk ontbijt te stoppen, is door een gezonde smoothie te mixen. Dit is geweldig voor oudere mensen die het moeilijk vinden om 's ochtends eetlust te krijgen, maar het gevoel hebben dat ze de energieboost wel nodig hebben.

Erika Kramer, foodblogger beveelt dit ontbijt aan, omdat ze 's ochtends vaak geniet van haar verkwikkende ochtendsmoothie. Ze vertelt ons: “Ik begin graag met een smoothie boordevol eiwitten. Smoothies zijn zo'n geweldige manier om op een gemakkelijke, snelle en heerlijke manier veel voeding binnen te krijgen. ”

Je kunt je smoothie zelf gemakkelijk aanpassen aan je wensen. Als u bijvoorbeeld uw suikerniveaus wilt verhogen, zijn bessen de perfecte toevoeging. Of, als u meer ijzer in uw dieet nodig heeft, voeg dan spinazie, boerenkool of andere bladgroenten toe. U kunt de smaak van de groente gemakkelijk maskeren door zoet fruit zoals appels, kiwi's of ananas toe te voegen. Het toevoegen van yoghurt aan de mix is ​​een geweldige manier om de smoothie dikker te maken. Wanneer u zuivel moet vermijden, is vruchtensap ook een prima alternatief.

Als u een druk schema heeft, of als u moeite hebt om veel tijd in de keuken door te brengen, probeer dan in één keer een grote hoeveelheid te maken. Wanneer u het koel en afgedekt in de koelkast bewaard, kunt u gewoon een beetje ervan inschenken s'ochtends om er lekker van te genieten.

Eieren

Of u nou van gepocheerd, roerei of gekookt houdt, eieren zijn een geweldig ontbijt voor oudere mensen. Volgens "Verantwoord-afvallen" zitten ze boordevol voedingsstoffen, waaronder voedingsstoffen die het risico op hartaandoeningen helpt te verlagen. Ze zijn ook een geweldige bron van eiwitten. Deze kunnen helpen bij het afvallen, om de spiermassa te vergroten en uw bloeddruk te verlagen.

Eieren zijn supergemakkelijk te bereiden en geven u veel ontbijtkeuzes. Als u een caloriearm ontbijt probeert te bereiden, zijn gepocheerde eieren geweldig om van te genieten op een plakje volkoren toast. Als u eieren wilt eten voor het ontbijt, maar geen toast wilt, dan kunt u proberen dit eenpans-ontbijt met eieren en groenten te maken. Omeletten zijn ook een snelle en gemakkelijke manier om een ​​ontbijt vol voedingsstoffen te maken, voeg gewoon wat paddenstoelen, tomaten, uien of spinazie toe voor een smakelijke maaltijd.

Yoghurt, fruit en muesli

yoghurt-and-fruit.jpg

Yoghurt, en dan met name Griekse yoghurt, bevat grote hoeveelheden calcium, wat geweldig is voor uw botten en tanden, maar "Leef puur Natuur" stelt ook dat griekse yoghurt veel vitamines bevat, die hartaandoeningen kunnen helpen voorkomen, en eiwitten, die je helpen langer vol te blijven.

Sanne Hartsing, lifestyleblogger, noemt yoghurt een van haar favoriete ontbijtingrediënten: 'Ik denk dat het belangrijk is om een ​​scala aan gezonde ingrediënten in je kast te hebben, dus volkorenbrood, fruit, haver, eieren , groenten, noten, yoghurt en melk. Met deze ingrediënten kun je veel ontbijtgerechten maken! ”

Het hebben van yoghurt als ontbijt kan zelfs uw spijsvertering helpen, vooral Griekse of natuurlijke yoghurt, die veel probiotica bevat. U kunt dit combineren met muesli die een uitstekende bron van vezels en volle granen bevatten die goed is voor de spijsvertering.

Sanne Hartsing vertelt ons: “Ik denk dat het belangrijk is om de dag goed te beginnen met een maaltijd, dus waarom zou je er geen gezonde maaltijd van maken! Ik zou fruitmuesli aanraden, het mooie is dat je er nog iets anders aan toe kunt voegen, of het nu noten en zaden of fruit zijn - je kunt het personaliseren, afhankelijk van je smaakpapillen! ”

Pas op dat u geen yoghurt of muesli kiest die kunstmatige zoetstoffen bevatten. Maak de yohurt zelf zoeter voor er een beetje honing of bessen aan toe te voegen.

Volkoren boterham

Avocado on whole grain toast

U zou kunnen denken dat u brood helemaal moet vermijden om gezond te eten, maar volkoren brood is heel anders dan witbrood dat gemaakt is met geraffineerde granen. Volkorenproducten, inclusief brood, kunnen u zelfs enkele gezondheidsvoordelen opleveren, omdat ze rijk zijn aan vezels, magnesium en ijzer, waardoor u langer een vol gevoel heeft. Ook zorgt het eten van volkorenbrood ervoor dat uw risico op diabetes en een hoge bloeddruk worden verlaagd.

Bovenaan de lijst van het Voedingscentrum met gezond boterhambeleg staat avocado, het superfood dat vol zit met gezonde vetten, in plaats van de verzadigde vetten die je in boter vindt. Als u er een voorstander van bent om jam of chocopasta op uw boterham toast te smeren, is een zoet, maar gezonder alternatief notenboter gmet daar bovenop plakjes banaan.

Colourful healthy breakfast

We spraken met Jolien, van het vegan food blog. Zij zegt: “Ik vind dat het ontbijt iets heel persoonlijks is. Ik denk dat het belangrijk is om je dag te beginnen met iets waar je trek in hebt. Het ontbijt is pure brandstof om de dag een vliegende start te geven, dus het vinden van de juiste balans tussen voedzaam en plezierig is essentieel om gezonde ontbijtgewoonten te creëren.

“Ik vind het heerlijk om ervoor te zorgen dat mijn ontbijt een mix van koolhydraten, gezonde vetten en eiwitten bevat - hierdoor heb ik genoeg brandstof om de dag goed door te komen. Het grootste deel van mijn ontbijt bestaat uit haver, lijnzaad of chiazaad, sojayoghurt, vers fruit (meestal een banaan, mango of bessen) en noten of notenboter. '

Als u worstelt met een lage mobiliteit en u vindt het moeilijk om maaltijden te bereiden, investeer dan in een aantal handige keukenaccessoires voor oudere mensen, zodat u elke ochtend kunt genieten van gezond en lekker eten.