04 oktober 2018
Hoe herkent u een phishing mail?
Iedereen die actief is op het internet kan ermee te maken krijgen: phishing. Phishing is een vorm van internetfraude waarbij u neppe mails ontvangt die heel echt kunnen lijken. Internetcriminelen willen op deze manier achter uw privégegevens komen of toegang krijgen tot uw bankrekening. In deze blog bespreken we hoe u deze nepmails kunt herkennen en wat u ertegen kunt doen.
Criminelen worden steeds slimmer waardoor nepmails niet direct van het echt te onderscheiden zijn. Deze mailtjes lijken vaak afkomstig te zijn van uw bank, overheidsinstellingen of bedrijven maar niets is minder waar. We zetten een aantal kenmerken van deze mailtjes op een rij zodat u weet waar u op moet letten.
Kenmerken
De afzender – Controleer altijd de afzender en het mailadres. Heeft u een mail van Rabobank maar ziet u dit niet terug in het mailadres van de afzender? Dan heeft u zeer waarschijnlijk een nepmail ontvangen.
De aanhef – Bedrijven waar u bekend bent schrijven vaak uw voor- en/of achternaam in de aanhef van de mail. Ook weten zij of u een man of een vrouw bent. Wanneer u aangesproken wordt met algemene termen als ‘Beste klant’, ‘Geachte heer/mevrouw’ of Beste [mailadres] dan weet u dat u moet opletten.
Persoonsgegevens – Vaak ziet u in nepmails het verzoek om uw gegevens te controleren, bij te werken of aan te vullen. Bedrijven en met name banken zullen u dit nooit via een mail vragen. Bij twijfel kunt u altijd contact opnemen met het bedrijf, zoek de contactgegevens dan altijd zelf op en haal deze niet uit de ontvangen mail.
Linkjes – Klik nooit op linkjes van mails die u niet 100% vertrouwd. U kunt de linkjes controleren door uw muis op de link te zetten, zonder hierop te klikken.
Bijlagen – Soms stoppen internetcriminelen een bestand in een nepmail die voor virussen op uw computer, tablet of telefoon kunnen zorgen. Open nooit een bijlage van een mail die u niet vertrouwd.
Bij twijfel, neem altijd contact op met het bedrijf. U moet zich ervan bewust zijn dat banken nooit via de mail naar uw gegevens vragen en bedrijven u nooit zomaar om geld vragen. Wanneer gevraagd wordt om een betaling te doen, ga dan altijd zelf naar de website waarvan de mail afkomstig lijkt te zijn of bel hen om te checken of de informatie en het rekeningnummer juist is. Kunt u niet herinneren dat u een betaling moet doen, dan is het altijd verstandig om even te bellen.
Wat kunt u doen?
Helaas is het ontvangen van nepmails niet te voorkomen. Het is daarom belangrijk om te letten op bovenstaande kenmerken. Deel uw mailadres alleen met personen en organisaties die u kent. Organisaties geven vaak onderaan de mail de optie om af te melden, bij nepmails werkt dit helaas niet. Als u ervan overtuigd bent dat een mail niet echt is, verplaats deze dan naar uw spamfolder met de knop ‘ongewenste e-mail’. De mails die u in de toekomst van dezelfde afzender ontvangt komen dan direct in de map met ongewenste mails terecht. U kunt de mail ook melden als phishingbericht, hiermee helpt u uzelf en anderen bij de bescherming van persoonsgegevens.
Quiz
Veilig internetten is voor iedereen belangrijk. Hoewel we niet aan de nepmails kunnen ontkomen, kunnen we ons er wel zo goed mogelijk op voorbereiden. De consumentenbond is een vereniging die opkomt voor de belangen van de Nederlandse consument. Zij hebben een quiz ontwikkeld die helpt internetcriminaliteit te voorkomen. Denkt u internetcriminelen na het lezen van deze blog de baas te zijn? Doe de quiz op consumentenbond.nl!